46. találmány
Mint már a szélenergia hasznosításánál esett róla szó, az egyiptomiak 5500 évvel ezelőtt feltalálták a vitorlát, melynek segítségével a szelet saját céljaiknak tudták alárendelni.
Az északi szél segítségével hajóztak fölfelé a Níluson és eveztek visszafelé.
Kb. 2000 évvel később a főníciaiak már tengeri hajózásra alkalmas keresztvitorlázatot fejlesztettek ki, amihez a vitorlát már szárnyszelvényenként használták, így a szélirányra merőleges felhajtóerő keletkezik.
A vitorla szöget zárhat be a széliránnyal és így a keletkező felhajtóerő egy része előre löki a hajót.
Az arabok Kr.u. 300 körül már képesek voltak a széliránytól pár fokkal eltérő irányba is hajózni.
A vitorlázást a XV. században forradalmasították Európában, amikor megjelentek a teljes vitorlázatú hajók, amelyek több árboccal, négyszögletű és háromszög vitorlákkal is rendelkeztek a stabilitás és a nagyobb sebesség érdekében.
A kereskedelmi hajózás fénykora a XIX. század volt (Jól ismerjük az Onedin családból), amikor a hajók mérete és sebessége lett a legfontosabb. Az ekkor készített klipperek akár a 20 csomós (37 km/h) sebességet is elérhették.
Miután megtudtuk, hogy a vitorla egyiptomi találmány, nézzük meg, hogy készül az egyiptomi fata.