13. épület
Építettő: Hadrianus császár
Földrajzi hely: Róma, Olaszország
Stílus: Ókori római
Építőanyagok: Tufa, kő, márvánnyal burkolt travertin
Itt nézhetjük meg:
http://wikimapia.org/#lang=hu&lat=41.903139&lon=12.466417&z=19&m=b&v=8&tag=46520&show=/60
A Hadrianus császár által Kr. u. 130 körül megkezdett, saját mauzóleumául tervezett, henger alakú Hadriaenumot Antonius Piua fejezte be egy évvel eredeti megrendelője halála után. A hozzá csatlakozó, 136-ban elkezdett hidat (Pons Aelius, ma Ponte Sant' Angelo) szintén a császár rendelte meg. Aurelianus 270-275 között a nevét viselő erődfallal csatolta a belvároshoz a síremléket. A VI.században megszűnt az építmény temetkezési helyet betöltő funkciója , s pápai erőd lett Castel Sant' Angelo néven. A XIII. században III.Miklós pápa a körítőfal tetején futó passettóval (fedett folyosó) kötötte össze a mai épületet és a Vatikánvárost. Ostromok idején e titkos menekülési útvonalnak nem egy pápa köszönhette életét.
Az épület körpanorámát nyújtó tetőterasza fölé Mihály arkangyal monumentális, XVIII. századi szobra magaslik (Peter van Veschaffel, 1753) Helyén egykor Nagy Szent Gergely pápa VI. századi, a pestisjárvány végét jelző emlékműve, egy kivont kardját az erődfalak fölé tartva lebegő angyal szobra állt.Csigavonalú (125 m hosszú, 12 m magas) feljáró vezet az épület szívébe, a császári sírkamrához, egy széles lépcsősor pedig a szabadba, az udvarra és a felső szintek lakosztályaihoz. A látogatót felkészületlenül éri az alsó szintek sötét, nyirkos celláinak (a XIX. századig a politikai foglyok, carbonarók börtöne volt, de itt raboskodott Giordano Bruno is) és szellős, előkelő emeletek, galériák markáns ellentéte. Az Angyalvár kihagyhatatlan látnivalói az Igazság és Apollón terme, II. Gyula loggiája, a Kincstár, VII.Kelemen lakosztályai és a híres manierista festő, Perino del Vaga 1545-ben készült trompe l'oeil freskóival ékes Sala Paolina (III.Pál lakosztálya). Az épület fontos szerepet játszott Róma mint a nyugati civilizáció egyik központjának terjeszkedésében és fejlődésében, lévén az élők és holtak bástyája úgy háborúban, mint békeidőben..